تبلیغات
. - انتشار کتاب زراعت نوین
.

کتاب زراعت نوین با همکاری 19 تن از اساتید برجسته کشاورزی منتشر خواهد شد.

دكتر علیرضا كوچكی و دكتر محمد خواجه حسینی از اساتید برجسته علوم كشاورزی در دانشگاه فردوسی اقدام به جلب همكاری 17 تن از اساتید برای تدوین كتابی مناسب جهت آموزش  زراعت نوین به دانشجویان نمودند.

در این کتاب که به زودی توسط انتشارات جهاددانشگاهی مشهد وارد بازار نشر خواهد شد، ضمن ساختارشکنی در قالب‌بندیهای رایج کتاب‌های علوم زراعی، بر یافته‌های پژوهشگران ایرانی تاكید كرده و درسنامه‌ا‌ی نو برای زراعت


متن کامل در ادامه مطلب



دكتر علیرضا كوچكی و دكتر محمد خواجه حسینی از اساتید برجسته علوم كشاورزی در دانشگاه فردوسی اقدام به جلب همكاری 17 تن از اساتید برای تدوین كتابی مناسب جهت آموزش  زراعت نوین به دانشجویان نمودند.

در این کتاب که به زودی توسط انتشارات جهاددانشگاهی مشهد وارد بازار نشر خواهد شد، ضمن ساختارشکنی در قالب‌بندیهای رایج کتاب‌های علوم زراعی، بر یافته‌های پژوهشگران ایرانی تاكید كرده و درسنامه‌ا‌ی نو برای زراعت عمومی به عنوان یك واحد درسی پایه و مهم برای تمامی رشته‌های کشاورزی ارائه گردد. این كتاب درپی ارائه دیدگاه تازه‌ای است و ضمن تاكید بر جامعیت‌نگری و لزوم محافظت از طبیعت، در هر فصل ابتدا به مبانی علمی و تاریخچه موضوع مورد بحث پرداخته شده و سپس آخرین دستاورد‌های مربوط به آن و تشریح فناوریهای جدید در‌حال شکل‌گیری تشریح می‌گردد.

 

دكتر علیرضا كوچكی درباره كتاب زراعت نوین و مشخصه‌های آن اظهار داشت: در این كتاب با نگاه دیگری به آنچه به عنوان علم زراعت تا كنون مطرح بوده نگریسته شده و كلی‌نگری و جامعیت مورد نظرمان بوده است. جامعیت از دو بعد مطرح شده است اول اینكه تمام مسائلی را كه به نحوی با زراعت مرتبطند به هم ربط داده‌ایم مانند آب، خاك، هوا، تولید، مصرف، اقتصاد و طرح تمام این مباحث از دیدگاهی صورت گرفته است كه ضرورت نگهداری و حفظ منابع كمیاب در دسترس را متذكر شود و نگاهی پایدار در آن مستتر باشد. از طرف دیگر مطالب كتاب دغدغه‌های كلیه كسانی را كه به نحوی با تولید و فرآوری غذا در ارتباط هستند، شامل می‌شود: كشاورز، تولید كننده مواد غذایی، فرآوری کننده، توزیع كننده و مصرف كننده.

او امتیاز دیگر این كتاب را انجام كار به صورت گروهی و سیستماتیك دانست و گفت: این بعد فرهنگی كارمان بوده است چرا كه نقطه ضعف كار علمی در ایران عدم تمایل به انجام كار گروهی و رعایت هنجارها و ضرورتهای كار جمعی است. در علوم طبیعی در ایران تا كنون بی‌سابقه بوده است كه 20 نفر با هم، كاری را به سرانجام برسانند و كمتر كتابی را می‌بینید كه در آن حقوق آثار دیگران از طریق ذكر منبع و مرجع حفظ شده باشد. بر خلاف جریانی كه در محیط آكادمیك ما وجود دارد و ذكر رفرنس كمتر را نشانه نوآوری بیشتر می‌دانند، ما ارجاع هر چه بیشتر به اصل منبع را نشانه ارزش كارمان دانسته‌ایم. هدف دیگر انجام سیستماتیك كار گروهی و پایبندی به نظم و قول و قرار و در كل هنجارهای كار گروهی بوده است، چراكه معتقدیم نگاه سیستماتیك در انجام امور باید در كشور باب شود و برای تحصیل نتیجه مطلوب از همكاری علمی، باید چارچوبها و هنجارهای كار علمی رعایت شود. این كتاب یك كار گروهی مشترك از دانشگاهها و بخشهای تحقیقاتی كشور و طیف گسترده‌‌ایی از اساتید از لحاظ درجه تجربه و تنوع سنی و مكانی است و در آن از تمامی علومی كه به طور مستقیم یا غیرمستقیم با كشاورزی در ارتباطند استفاده شده است. این كتاب به صورت تك نگاشت تهیه شده‌است و نگارش هر فصل را به یكی از متخصصین واگذار كردیم و نتیجه، اولین كتاب تك نگاشت در رشته كشاورزی در كشور است.
ئکتر کوچکی افزود: یكی از اهداف ما در تدوین این كتاب تاكید بر یافته‌های علمی ملی است، به عبارت دیگر كارهایی كه دانشمندان ایرانی در زمینه علم كشاورزی انجام داده‌اند برایمان مهم بوده است و مورد تاكید قرار گرفته است.
از دغدغه‌های ما از ابتدای كار این بوده است كه آیا دانشجوی سال اول به عنوان مخاطب كتاب می‌تواند مطالب متنوع این كتاب را فراگیرد، اما با توجه به هدفمان كه ارائه كاری نو و گنجاندن چكیده مطالب چندین واحد درسی جهت معرفی آنها به دانشجویان و ارائه دیدگاهی كلی از تمام مباحث طرح شده بوده است و با درنظرگرفتن این نكته كه دانشجویان امروز به علت ارتباط بیشتر با مسائل علمی قدرت دگرگونی بالایی دارند و نیاز آنها به تنوع نیز باید ارتقا داده شود؛ از اینكه این كتاب بتواند مورد استفاده بهینه دانشجوی سال اول قرار گیرد هراسی نداریم.

دکتر خواجه‌حسینی نیز در مورد نقاط برجسته كتاب گفت: این كتاب با نگاهی جامع‌نگر تدوین شده‌است. تمام اجزای مرتبط در زراعت گیاهان، با هم دیده شده‌اند. اگر به محتوای كتاب دقت كنید جان كلام 60 واحد درسی در آن گنجانده شده است، مباحثی كه در هر فصل مثلا هواشناسی، گفته شده، خلاصه مباحث طرح شده در چند واحد درسی مربوطه است. من همین مباحث را در طول ترم تحصیلی با مشاركت تعداد زیادی از اساتید به دانشجویان ارائه داده‌ام و در واقع ما این شیوه را در دو ترم تحصیلی با دانشجویان دانشگاه فردوسی تمرین كردیم و به صورت آزمایشی كلاس درس زراعت عمومی را در ترم اول با همكاری 13 تن از اساتید و در ترم دوم با همكاری 17 نفر پیش بردیم و همین تجربه ایده تدوین چنین كتابی را به وجود آورد.
او از جمله هدفهای گروه مولفان را اینگونه بیان كرد: ما هدفمان این است كه دانشجو به جای اینكه مباحث جزیی و پراكنده را بداند ابتدا دیدگاهی كلی نسبت به موضوع زراعت پیدا كند و تنها بر محفوظات او افزوده نشود. شما نمی‌توانید همه چیز كشاورزی را بدانید بدون اینكه از اقتصاد بدانید چراكه كشاورزی یك فعالیت اقتصادی است و یا بدون دانستن درباره اثر مواد غذایی تولیدشده بر سلامتی انسان، دانش ما در كشاورزی كامل نیست. همه این اركان با هم ارتباط دارند و متخصص كشاورزی باید درباره هر یك مختصر اطلاعات كلی داشته باشد.
نكته‌ی دیگری كه در این كتاب بر روی آن دقت نظر داشته‌ایم این است كه كشاورزی مثل علوم فیزیك و شیمی، قوانین ثابت و جهان‌شمول ندارد، مسائل كشاورزی در اروپا برای ما كاربرد ندارد چراكه شرایط اقلیمی ما متفاوت از اروپاست و دانش خاص این منطقه جغرافیایی را می‌طلبد. در اروپا به علت كمبود نور خورشید و وفور آب، مساله آنها این است كه با آفتاب كم چگونه بیشترین تولید را انجام دهند. در ایران اول از همه باید درك كنیم كه ما در منطقه خشك دنیا هستیم و از میان تمام عواملی كه در تولید نقش دارند محدودكننده‌ترین آنها آب است و به همین دلیل باید به دنبال راههایی برای استفاده بهتر از همین آب اندك باشیم، در این كتاب سعی شده است به گونه‌ایی تمام مباحث به آب و تنش آبی ربط داده شود. و در كل فصول كتاب به اهمیت این مساله اشاره شده است. دانشجویان تمام گرایش‌های كشاورزی باید مساله كمبود آب را در نظر بگیرند، به عنوان نمونه دانشجوی صنایع غذایی هم باید منابع آب را در طراحی فرایند تولید و فرآوری مواد غذایی در نظر بگیرد و به همین گونه است وضعیت سایر رشته‌های مرتبط با كشاورزی.
خواجه حسینی درباره منطق ترتیب فصلهای مختلف كتاب توضیح داد: در ابتدا تاریخچه و سابقه کشاورزی ارائه می‌شود سپس منابعی که باعث رشد گیاه می‌شوند شامل خاک، آب و هوا و مسائل مرتبط با آنها را معرفی می‌کنیم و بعد از سیکل زندگی گیاه شروع می‌کنیم و بذر، رشد آن، دشمنانی که در حین رشد با آنها مواجه می‌شود، در ادامه تکنولوژیهای جدید شامل نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و مدلینگ معرفی می‌شوند. پس از ذکر فرآیند تولید گیاه به سراغ مراحلی که جهت فرآوری روی مواد غذایی انجام می‌شود رفته و در آخر فصلی را به بحث درباره سلامت مواد غذایی تولیدشده و اثرات آن بر مرگ و میر و سلامتی جامعه اختصاص داده‌ایم. با درنظر گرفتن اینکه کشاورزی یک فعالیت اقتصادی است مبحثی در اقتصاد آورده شده است و نهایتا یک روایت جدید از علم کشاورزی ارائه شده است و از کشاورزی به عنوان فعالیتی که باید متناسب با محیط زیست باشد بحث شده است.
او درباره فصل اول كتاب یعنی تاریخچه كشاورزی در ایران و جهان گفت: در بررسی تاریخ كشاورزی تاكیدمان بر نقش خاورمیانه و به ویژه نقش ایران بوده است، با توجه به اینكه كشف كشاورزی و دامپروری در این منطقه صورت گرفته است و هم اكنون مادر برخی گونه‌های گیاهی مانند گندم در تپه‌های دهلران می‌روید و به علت اهمیت این گونه‌ها، و ذخیره غنی ژنتیكی آنها، از نقش ایران و ارزش امروزی گیاهانی كه منشاء آنها از ایران بوده مثل جو، انجیر و گندم سخن رفته است.
برای تسهیل در كار تدریس و نحوه تدریس نیز پاورپوینتی در دست تهیه است که در اختیار مدرسین رشته زراعت عمومی قرارخواهد گرفت.
 


عناوین فصلهای كتاب زراعت نوین و گروه نویسندگان


1- تاریخچه تولیدات زراعی در ایران و جهان

دکتر محمد خواجه ‌حسینی - استادیار دانشكده‌ كشاورزی  ‌دانشگاه فردوسی

2- مدیریت آب

دکتر کامکار حقیقی - استاد دانشكده كشاورزی دانشگاه شیراز
3- مدیریت خاك

دکتر غلامحسین حق‌نیا - استاد دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی
4- پهنه‌بندی اقلیمی محصولات زراعی

دکتر غلامعلی کمالی - محقق پزوهشگاه کشاورزی کشور
5- رابطه آب در گیاه

دکتر یحیی امام - استاد دانشكده كشاورزی دانشگاه شیراز
6- اقلیم و تولید زراعی

دکتر غلامعلی کمالی
7- بذر

دکتر محمد خواجه حسینی
8- اكولوژی تولید محصولات زراعی

دکتر مهدی نصیری محلاتی- دانشیار دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی

9- فیزیولوژی تولیدات زراعی

دکتر محمد کافی - استاد دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی
10- مدیریت پایدار علفهای هرز

دکتر اسکندر زند - دانشیار بخش تحقیقات علفهای هرز موسسه تحقیقات گیاهپزشكی كشور
11- آفات كشاورزی

دکتر مهدی مدرس اول - دانشیار دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی
12- بیماریهای گیاهی

دکتر بهروز جعفرپور - استاد دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی
13- كشاورزی دقیق

دكتر مین‌باشی- استادیار بخش تحقیقات علفهای هرز موسسه تحقیقات گیاهپزشكی كشور
14- مدلسازی

دکتر مهدی نصیری محلاتی
15- نانوتكنولوژی

دکتر علی‌مراد سرافرازی - استادیار بخش تحقیقات رده‌بندی حشرات موسسه تحقیقات گیاهپزشكی كشور
16- گیاهان جدید و فراموش شده

دکتر پرویز رضوانی مقدم - استاد دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی
17- بیوتكنولوژی و به‌نژادی

دکتر عبدالرضا باقری - استاد دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی
18- انرژی‌های زیستی

دکتر رضا قربانی - استادیار دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی
19- فرآوری محصولات زراعی

دکتر فخری شهیدی - استاد دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی
20- اقتصاد و محصولات زراعی

دکتر ناصر شاهنوشی - استادیار دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی
21- تولیدات زراعی و سلامت جامعه

دکتر محمد شاهدی - استاد دانشكده كشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان

22- كشاورزی زیست محیطی

دکتر علیرضا کوچکی - استاد دانشكده كشاورزی دانشگاه فردوسی



طبقه بندی: خبرهای داغ، 

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 11 اسفند 1388 توسط غریبه
درباره وبلاگ

جستجو


آرشیو مطالب

آخرین مطالب

نویسنده

موضوعات

نظر سنجی

پیوند ها

صفحات جانبی

پیوندهای روزانه

آمار سایت