تبلیغات
. - کمباین چغندر قند
.

کمباین چغندر قند :


کمباین های چغندرقند به دو صورت موجود اند :

کششی (پشت تراکتوری)

خود کششی (خودرو)

 

در سالهای گذشته انواع مختلفی از کمباین هایی کششی وارد کشور شده اند که عبارت اند از : اشتول ، جاندیر ،استانتین ، لاگوود ، گاروور و....

ظاهرا هر کدام از این نوع کمباین بسته به شرایط دارای مزایا و مشکلاتی بوده است.

و اخیرا نیز قرار است 6 دستگاه کمباین گاسپادرو به صورت یارانه ای نیز وارد شود که قضاوت در مورد انرا به زمان ورود و کارش موکول میکنیم.

 

در بعضی از انواع کمباین پشت تراکتوری دستگاه برگ زن جلوی تراکتور نصب میشود و سایر قسمتها در انتهای تراکتور یدک کشیده میشوند.و در بعضی دیگر همه ادوات پشت تراکتور نصب میشود.

در هر بار رفت 2 ردیف توسط این نوع برداشت میشود .ظرفیت انبار انها نیز در حدود 2.5 تن است.

 

 کمباین کششی چغندرقتد

                        (کمباین کششی چغندرقند)

 

مشاهده کامل موضوع در ادامه مطلب

کمباین چغندر قند :

کمباین های چغندرقند به دو صورت موجود اند :

کششی (پشت تراکتوری)

خود کششی (خودرو)

 

در سالهای گذشته انواع مختلفی از کمباین هایی کششی وارد کشور شده اند که عبارت اند از : اشتول ، جاندیر ،استانتین ، لاگوود ، گاروور و....

ظاهرا هر کدام از این نوع کمباین بسته به شرایط دارای مزایا و مشکلاتی بوده است.

و اخیرا نیز قرار است 6 دستگاه کمباین گاسپادرو به صورت یارانه ای نیز وارد شود که قضاوت در مورد انرا به زمان ورود و کارش موکول میکنیم.

 

در بعضی از انواع کمباین پشت تراکتوری دستگاه برگ زن جلوی تراکتور نصب میشود و سایر قسمتها در انتهای تراکتور یدک کشیده میشوند.و در بعضی دیگر همه ادوات پشت تراکتور نصب میشود.

در هر بار رفت 2 ردیف توسط این نوع برداشت میشود .ظرفیت انبار انها نیز در حدود 2.5 تن است.

 

 کمباین کششی چغندرقتد

                        (کمباین کششی چغندرقند)

 

 

  

 

البته سوال دوست ما در مورد کمباین خودکششی بود وبا توجه به اینکه خودم هم به این موضوع علاقمند بودم و مدتی در مورد ان تحقیق کرده بودم به ان میپردازم.

 

نوع خودکششی دقیقا مانند کمباین غلات وارد زمین شده و ابتدا توسط هد خود برگ چغندر را قطع کرده و سپس چغندر ها را کنده و برای بارگیری به انبار خود منتقل میکند.

برای برداشت فاصله ردیفها باید 50 سانتی متر باشد و عمق بین دو ردیف نباید از 15 سانتی متر بیشتر باشد

این نوع کمباین در هر بار رفت 6 ردیف کامل را برداشت میکند.وسرعت کار ان بسته به مدل از 1 تا 2 هکتار در ساعت متغیر است و توانایی برداشت در زمینهای گلی را نیز داراست.

هرچه زمین از طول بیشتری برخودار باشد سرعت برداشت نیز بیشتر میگردد.

 

 

کمباین چغندرقند moreau

 

 

کمباینی که در تصویر دیده میشود ساخت شرکت MOREAU  فرانسه است.ظرفیت انبار ان 24 متر مکعب برابر با 18 تن است. .

طول این دستگاه 12 متر و عرض ان برای حالت راهپیمایی 3 متر است.

از این نوع کمباین تا کنون وارد کشور نشده است.

 

 کمباین چغندرقند

 

 

  

  

تصویر بالا مربوط به کمباین HOLMER ساخت آلمان است . از این نوع مدل سال 2005 دو دستگاه توسط کشت و صنعت جووین نیشابور وارد شده و هم اکنون نیز فعال اند.

قیمت در ان زمان با احتساب هزینه حمل و نقل 420  میلیون تومان بوده است و شرکت سازنده دستگاه را به مدت 1 سال گارانتی کرده است.

 

 

کمباین چغندرقند ropa

 

 

 

 

تصویر بالا مربوط به کمباین ROPA  است که در حال حاضر قویترین کمباین در جهان از نظر قدرت موتور است. طول ان 15 متر ارتفاع 4 متر و عرض آن 3 متر است .قدرت موتور وسیله 539 اسب بخار بوده و سرعت برداشت ان 2 هکتار در ساعت است.

به جز این مدلها مدلهای دیگری نیز وجود دارد که با مراجعه به موتور های جستجوگر وتایپ عبارت SUGARBEET HARVESTER  میتوانید سایتهای شرکتهای سازنده را پیدا کنید.

جهت سنگین نشدن پست عکسهای بیشتر از این مدلها را در ادامه مطلب قرار داده ام.

 

اما مزایا و معایب :

تا اینجای کار فقط از مزایا صحبت شد .البته انصافا با توجه به اینکه این دستگاهها با تکنولوژی روز طراحی و ساخته شده اند و شرایط کشورهای سازنده از نظر اب و هوایی با شرایط کشورمان در مناطقی که چغندر کاشته میشود تقریبا مشابه است ومیتوان گفت که از نظر خود دستگاه عیب مشهودی مشاهده نمی شود.

 

اما شرایط کار در کشورمان با کشورهای فوق فرق های زیادی دارد.

همانطور که در بالا عرض شد سرعت برداشت بین 1 تا 2 هکتار در ساعت متغیر است . این بدین معنا است که اگر این دستگاه در روز تنها 10 ساعت کار کند حدود حداقل 400 الی 500 تن چغندر قند درو میگردد که برای حمل این مقدار به کارخانه از حدود 40 تا 50 دستگاه کامیون استفاده می شود.

حتما عزیزان آگاهی دارند که در فصل برداشت تهیه  دستگاه 10 کامیون در روز هم به دلیل در صف تحویل ماندن اکثر کامیون های موجود  منطقه مشکل است .چه برسد به 50 دستگاه و شاید بیشتر.

 

در ثانی بسیاری از کارخانجات قند برای حوزه های تحت پوشش خود سهمیه خاصی را برای تحویل در روز در نظر می گیرند.

در بسیاری از مناطق سهمیه تحویل کل حوزه از نیمی از ظرفیت برداشت کمباین در روز کمتر است.

 

مشکل دیگر مربوط به جابجایی وسیله در مسافت های زیاد است که تنها با تریلرهای سه محور (کمر شکن) امکان پذیر است که آن هم مشکلات خاص خود را دارد.

لازم به ذکر است که کمباینهای فوق تنها دو دنده برای حرکت دارند و بیشترین سرعت آنها 25 کیلومتر در ساعت است.

 

مشکلات فوق را اضافه کنید به اینکه فصل برداشت به دلیل احتمال بارندگی معمولا کوتاه بوده و چنانچه وسیله فوق دچار خرابی شود و احتیاج به قطعات یدکی پیدا کند بایستی تا رسیدن قطعات از کشور سازنده غیر فعال شود.

گرچه این کمباین توانایی برداشت در زمین های گلی را نیز دارد . اما در عمل کشاورزان منتظر نخواهند ماند تا شما کارتان را برای بقیه تمام کنید ، بلکه قبل از بارندگی در بازه زمانی کوتاهی اقدام به برداشت می نمایند.

 

ذکر این نکته جالب است که در سال گذشته یکی از دو کمباین موجود در سبزوار به دلیل دچار مشکل شده و نیاز به قطعات یدکی پیدا می کند.

قطعات مورد نیاز بلافاصله از آلمان ارسال میشود اما روند ترخیص آن از گمرک به دلیل مطالبه مقدار زیادی عوارض گمرکی بیش از 1 ماه به طول می انجامد.

ظاهرا پس از یک ماه با نامه وزارت کشاورزی،قطعات فوق به دلیل اینکه در مدت گارانتی و رایگان ارسال شده اند از عوارض معاف میگردند.

 

اینگونه مشکلات در تامین لوازم یدکی بسیاری از خریداران داخلی را از ادامه کار منصرف می نماید .

مضاف بر اینکه به واردات این دستگاه ظاهرا هیچ گونه یارانه و یا امتیازی تعلق نمی گیرد .

 

با توجه به قیمت بالای وسیله خرید آن تنها زمانی اقتصادی است که دستگاه فوق برای دیگران کار نماید و به قولی در کشور چرخانده شود.

این که در ایران در خوزستان چغندر در اردیبهشت ماه و در سایر مناطق بین مهر تا آذر برداشت می شود باعث میشود که بازار خوبی در چند ماه سال برای کار آن فراهم شود.

اگر دستگاه بخواهد برای کشاورزان دیگر کار کند قیمت کار آن بیش از 200 هزار تومان در هکتار خواهد بود. ناگفته نماند در برخی مناطق کشور تا سه برابر این مبلغ نیز پرداخت می شود.

 

به علت اینکه مکانیزاسیون چغندرقند در ایران به علل مختلف با عقب ماندگی های بسیاری روبرو بوده است. ورود چنین دستگاه های پیشرفته ای میتواند بخشی از این عقب ماندگی را جبران کند. و مسلما بر اشتیاق کشاورزان به کاشت این محصول بیافزاید.

اما متاسفانه با بحرانی که برای کشور در دو سال اخیر پیش آمد بیش از 30 درصد از سطح زیر کشت چغندرقند کم شد و ظاهرا این روند ادامه دارد.

 





طبقه بندی: ماشین آلات کشاورزی، 

نوشته شده در تاریخ شنبه 16 شهریور 1387 توسط غریبه
درباره وبلاگ

جستجو


آرشیو مطالب

آخرین مطالب

نویسنده

موضوعات

نظر سنجی

پیوند ها

صفحات جانبی

پیوندهای روزانه

آمار سایت